Az ismétlés a tudás anyja - szól a közmondás. De mégis, hogyan ismételjen az, aki elfoglalt? ... Nos, például azzal az eszközzel, ami Önnek is mindig kéznél van: az okostelefonjával..
Hogyan könnyítheti meg a saját telefonunk a dolgunkat a nyelvtanulás egyik legfárasztóbb munkájában: a szókincsgyarapításban? ... Úgy, hogy egy praktikus kis programmal rendelkezik.



Ha meghallja azt a kifejezést, hogy „nyelvet tanulni”, akkor valószínűleg Önben is feljönnek az alábbi kérdések, gondolatok. Ez utóbbiak ide-oda cikázva próbálják rávenni arra, hogy napolja el a nyelvtanulást, hiszen:


  • Hogyan is kellene szavakat tanulni?

  • Hogyan kellene ezeket megtanulva, nem elfelejteni?

  • Hogyan tanuljak, vagy inkább hogyan gyakoroljak? A kettő ugyanaz, vagy mégsem?

  • Hogyan szakítsak időt a nyelvtanulásra? A rendszeresség volna a kulcsa mindennek.


És talán a legfontosabb:

Milyen nyelvet tanuljak?


Az angolra mindenhol szükség van.

Például a munkahelyen, ha külföldi szállítókkal és partnerekkel kommunikálunk - akár írásban, akár szóban. De még egy állásinterjún is, ha angolra vált az interjúztató. Az a néhány perc a további életünkre, karrierünkre is befolyással lehet.

Nekünk pedig csak akkor sikerülhet jól egy állásinterjú, ha azzal az érzéssel lépünk ki az ajtón, hogy hagytunk magunk után valamit, amiből emlékeznek ránk. Szakmailag lehet, hogy passzolunk és már szinte az íróasztalunkat is látjuk magunk előtt.

Mégis ritkán mosolygunk, ha az interjúztató hirtelen angolra vált.

Can you tell me a little about yourself? – Mesélne magáról egy kicsit?

De még a szórakozásban is kiszolgáltatottá teszi az örömperceket a tudás hiánya: a legújabb filmeknél idegesek leszünk, mert túl gyors a magyar felirat?




Tanuljon németet?

Annyi ismerősünk él kint Svájcban és Németországban, talán Ön is épp külföldre készül egy állás reményében. Ha pedig már kint van, akkor a „CSAK angol nyelvtudás” nem fogja megkönnyíteni a dolgát hosszútávon.

Nyelvet tanulni azonban egy nehéz és hosszú folyamat.
Éppen ezért nem mindegy, hogy a hosszú maratont még inkább megnehezítjük, vagy épp megkönnyítjük saját magunknak.





Nyelvet tanulni azért is nehéz, mert először meg kell tanulni tanulni.


De hiszen Önnek munkája van, és egész nap le van terhelve? Körülbelül 10-15-20 éve már nem ült az iskolapadban és akkor sem ment jól a dolog?

Talán már akkor sem fektetett túl sok hangsúlyt a „milyen módszerrel fogok tanulni” kérdésekre, pedig leginkább ez befolyásolja a hatékonyságot és a nyelvtanulás hangulatát is.

Hány óra szükséges egy nyelvvizsgához vagy önmagunk könnyebb megértetéséhez? - nos, nem tanácsos ezzel a kérdéssel megelégednie.

A „mennyi idő szükséges ahhoz, hogy…” típusú kérdések nem veszik figyelembe az Ön képességeit, lehetőségeit, idejét és tempóját. Pedig mind-mind olyan tényező, ami közrejátszik a nyelvtanulásban.

Ha nem tudja, hogy épp egy adott folyamatban mit és miért csinál, akkor évekig kísérletezhet a módszerekkel, és a nyelvtehetséget és nyelvérzéket siratva feladja majd az álmait.

A „megtanuljuk majd elfelejtjük” leggyakoribb problémája, hogy az agynak nincs mihez kötnie a szavakat. Az, hogy a memóriánk tartósan megőrizze azokat, szinte esélytelen. Ugyanis nem kerülnek a hosszútávú memóriánkba.

Sok szülő érzi azt, hogy neki is egy nehézségekkel megtűzdelt nyelvtanulás jutott csupán, amely 3-5, de akár 12 évet is felölelt; és sosem jutott el egy igazi áttörésig.

A szótárazás is unalmas és fárasztó tevékenységet takart.
Sokan úgy tanultunk nyelvet, hogy a nyelvtanulás módszere megnehezítette az angol vagy német beszédet. Szavakat valószínűleg Ön is többet tanult könyvből, mint hallás alapján; és ritkán hallotta a szavakat anyanyelvi szinten visszahallva.



Tehát hogyan gyarapítsuk a szókincsünket eredményesebben?


Nem mondhatjuk el, hogy ismerünk egy nyelvet, ha nem tudunk legalább jó néhány ezer szót az adott nyelven.
Azonban bizonyos szókincs felett képtelenség fejben tartani az „ismétlésre szoruló szavakat” gyakorlás nélkül.

Ráadásul ennyi szókártyát is nehézkes magunkkal hurcolni.

Miket ismételjünk? És mi a helyet akkor, ha folyton azokat vesszük elő, amiket már tudunk?

A technika itt is a segítségünkre siethet.

Ma már szinte észrevétlenül gyarapíthatjuk a szókincsünket; és a tudás is helybe, azaz fejbe jön. Interaktív módon, a napi rutinunkat végezve tehetünk szert olyan szókincsre, mely ráadásul nem csupán két hétre őrzi meg a megszerzett tudást.

A hosszútávú memóriába jutva pedig épp az ismétléssel teheti erőssé a nyelvet. Először csak azon kapja magát, hogy már fejből be tud fejezni egy mondatot.

Sőt, egy-egy szó hallatán nem egy, hanem 4-5 mondat is jön saját magától. Majd egy-egy szóról eszébe jut másik hat kifejezés.

Vagy épp a nehéz kiejtésű szavak jönnek elő a memóriánkból szinte automatikusan, a szóhangsúlyok pedig tökéletesek.



Miért nem jó a szótárazás?


Ha önmagában csupán szótárazunk, akkor a szavak csakis önmagában történő tanulásával nem fogunk sikerre menni.

A szótanulás talán az egyik legunalmasabb és legfárasztóbb része a nyelvtanulásnak.

Szókapcsolatok és kifejezések tanulása helyett a puszta szavak preferálása oda vezethet, hogy sikertelenséget élünk majd meg, amikor a szavakból értelmes gondolatokat, mondatokat kell összeraknunk. Miközben erősen koncentrálunk (azaz hegyezzük a fülünket) minden egyes szóra a hallott szövegből.

Az anyanyelvi szinten beszélő mondatokban ráadásul sok az elharapott mondat, mely még inkább nehezíti mindezt.

A némán olvasott szövegek (a hang nélkülözése) megfosztja, hogy kiejtéssel együtt tanuljuk a szókincset. Márpedig az angolban és a németben a kiejtés és a leírt szóalak (vagy akár a hangsúly) sokszor egészen különbözik egymástól.




A Wordzie Német és Angol Szótanító épp abban segít, hogy


  • Ne nulláról kelljen összeállítani az angol vagy német mondatot.

  • Ne csupán szavakat tanuljon, de szóhasználatot is. Mert a mondatokban könnyebb megjegyezni a szavakat. Szövegkörnyezetben, példamondatokkal tanít.

  • Legyen mihez kötnie a szavakat. A szavak mondatokkal történő tanulása során így rögzülhetnek a nyelvi minták.

  • Figyelembe veszi a tudásszintjét és kiszolgálja a napi rutinfeladatai közben is. Bárhol, bármikor rendelkezésre áll a telefonján vagy a számítógépén.

  • Nem kötődik helyiséghez, nem kell cipelni és segédként még számon is kéri. Kikérdezi.




Mely szavak azok, amiknek már illene a hosszútávú memóriájába kerülnie?
A Szótanító erre is figyel.

Bárhol előveheti, ha épp a bankban vár, lifttel utazik, ül a dugóban vagy szobabiciklizik. Nem szükséges végtelen mennyiségű idővel rendelkeznie, vagy számítógép és könyvek mellé ülnie.

A napi rutin során a “holtidőkben” is előveheti. Azokban az időkben, amikor párhuzamosan mást csinál. A nyelvtanulásra ezzel könnyedén teremthet időt. Abból megteremtve, ami „nincs.”





Még egy ráadás


Ha nem nyelveket, hanem tantárgyakat szeretne tanulni, akkor a lehetőség: